Monday, December 25, 2006

...god og snill og grei og sånn.


Jeg hørte på radioen i dag en radiovert som bl.a. formidlet litt info omkring nissens opprinnelse, hans navn og nære forhold til helgener. Sankt Nicolas/ Santa Claus - Det var tydeligvis en type som delte ut gaver, ble senere utropt til helgen, for deretter å regnes som forløper til selveset julenissen. Du har gjernehørt det før - det hadde også jeg.

...men...så begynner moroa...


Når radioverten ytret seg omkring helgener og slikt, spratt øyenbrynene flere hakk opp i panna. Han fortsatte nemlig med å si:

"Det å være helgen vil si å være hellig.

Det å være hellig vil si å være god og snill og grei og sånn."


he he... Hva i all videste verden!?!

Her tror jeg noen av kortene ikke er riktig stokket!


Utfordringen min til deg blir dermed:

- hva tenker du om uttrykket hellig/hellighet?

9 Comments:

Blogger Oline said...

dype spørsmål i juletida:) Hellig; ufeilbarlig,ren,syndfri. ? altså; bare Gud er hellig. snill og grei og sånn..hehe:) Håper du har ei god jul Tor Gunnar! sees:)

4:08 PM  
Blogger Merete said...

Hellighet er det som skiller Gud fra oss. Det som gjør Gud til Gud... kanskje?
God jul til deg!

6:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hellig er en karakter du velger å være. Vi har store vansker med å være hellige hele tiden, fordi vi synder stort sett innimellom. Men Gud velger å være hellig, det er hans karakter. Gud kunne valgt å ikke være hellig, djevelen gjorde det, han ville være forfengelig, men det er nå et annet spørsmål:)
Magnus

8:37 PM  
Blogger patrick said...

hellig er å være feilfri, uten synd, uten å kunne klandres for noe. Hellig, det er Gud....

God jul!!

8:41 PM  
Blogger Stine said...

følte den teologiske forklaringen av ordet hellig blei forklart fint her av de andre.
hva det betyr for meg:
Gud er hellig. og d er bare FANTASTISK! tenk at han er hellig! han er ren. mange manger blir e oppgitt av meg selv og andre mennesker fordi vi aldri klarer å gjøre ting riktig. hele verden føles bare så mørk og syndig. men Gud,han er fortsatt like hellig! tenk at e kan komme til han likevel. tenk at han har helliggjort meg. e har blitt vaska ren for at e kan snakke med han som en far..

amen!
hehe..

9:48 AM  
Blogger Tor Gunnar said...

Artig å lese kommentarene deres. både like og ulike tanker omkring temaet. Så takk til:
Oline
Merete
Magnus
Patrick
Stine
..thank you! ü

Personlig synes jeg det er litt fascinerende akkurat dette med begreper som hellig og hellighet, samtidig som jeg synes det er særdeles vanskelig å fatte. Spesielt Guds hellighet fanger interessen min.

Når jeg tenker på Gud som hellig, tenker jeg meg en gud som er overveldende i sin fremtoning - både skremmende og tiltrekkende på samme tid. Mer skremmende enn all verdens bataljoner, samtidig som han er mer tiltrekkende enn noe annet.

Slik jeg tenker indikerer også Guds hellighet at han ikke kan behandles som om han var vanlig/ordinær, slik som oss. Det som er hellig skal ikke behandles som om det var ordinært.

Personlig har jeg en del ting å jobbe med på dette området......men jeg kaster meg på Den Helliges nåde.

3:29 AM  
Blogger patrick said...

du...fikk du handlet noe i byen? hva ble det?! blogg om det!!

6:19 AM  
Blogger Stine said...

bare for å tilføye en liten ting:

i Bibelen blir jo kristne kalt for de hellige. det er egentlig ganske sykt. tenk om e begynte å kalle mine brødre og søstre i ånden for hellige. da har vi noe å leve opp til(sjøl om vi selvfølgelig har blitt helliggjort av Jesus da).
syns d er spennende å gå inn på egentlig...
ville bare si det!

1:09 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Stine: Helt enig i at det er ganske sprøtt å tenke at vi kan kalles Guds barn, de hellige. Et stykke utenfor min fatteevne.

Audun: Veldig bra! Håvard er ikke slettes ikke en dumrian...men det er jo heller ikke du tydeligvis. Takk for innspillet!
Håper ellers at du har gode dager mister!?

3:49 PM  

Post a Comment

<< Home