Sunday, October 15, 2006

Syk av å reise?


Blir man syk av å reise? Eller for å si det på en annen måte - øker sannsynligheten for å bli syk når man reiser? Er det kanskje slik at imunforsvaret tar ferie samtidig som jeg gjør det?

I løpet av kalenderåret 2006 har jeg vært på 5 ulike utenlandsreiser (Israel, Mallorca, Belgia, Russland og Litauen). Husker ikke så veldig godt, men jeg vet i hvert fall at etter turene til Israel, Russland og Litauen ble jeg syk. (Kom nylig hjem fra Litauen, så jeg sitter her og koser meg med min feber-hodepine-diare-tilstand. De to siste dagene har vært heller kjipe, for ikke å snakke om nettene.) De gangene jeg har vært syk i år tror jeg alle har kommet i etterkant av utenlandsreiser. Det blir dermed påfallende å se linken mellom reise og sykdom. Nå blir det jo nesten slik at jeg vegrer meg mot å reise...
Men er dette tilstrekkelig til å trekke noen klar konklusjon?
Kan man i mitt tilfelle snakke om en klar sammenheng mellom det å være på reise og det å bli syk?

Hva med deg - har du opplevelser på dette området?

14 Comments:

Blogger Marie Nanette said...

Hm... ikke godt å si om det finnes en klar sammenheng mellom disse to variablene, som det så fint heter... Jeg for min del ble alltid syk før jeg skulle reise. Kunne liksom legge inn en uke med lungebetennelse før/samtidig med turer. Men, nei, ikke vet jeg!

12:04 PM  
Blogger Linda Therese S. G. said...

Hm. Det er jo typisk med magesjau i hvert fall. Noe jeg heldigvis klarer å unngå. Lurer litt på om det har noe å si med hvor redd man er for bakterier jeg. Hvis man er litt ekstrem på det allerede hjemme, så tåler immunforsvaret mindre. Jeg pleier ikke ha så problemer med magen, og nå høres jeg kanskje ut som en skikkelig møkkahaug, men det jeg mener er at jeg ikke er av typen som vegrer meg for å ta i utenlandske penger, og sånne ting. Jeg er heller ikke så nøye på hva jeg spiser, jeg trenger ikke gå på restauranter som bare har europeisk mat (tro meg, de folkene finnes). Jeg bruker sunt bondevett, men bekymrer meg egentlig lite. Jaja, blir jeg syk så blir jeg syk, men jeg kan ikke bure meg inne og gå glipp av alt landet har å by på. Hvorfor skal man da reise? Og når jeg er så lite bekymra, tror jeg jeg faktisk slipper unna endel sykdom.
(Jeg har sikkert en HELT annen holdning den dagen jeg faktisk blir syk... Hehe)
Det ble jo et lite foredrag... Jaja... Håper du blir frisk snart!

12:16 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Marie: "Variablene"...Du ordlegger deg som den sanne matematiker!
Så du ble altså syk før du skulle reise - mystisk!

LT: Jeg støtter deg i din bekymringsløse adferd. Rock on! Ellers takker jeg for sympatien!

2:25 PM  
Blogger Øyvind said...

Ulik bakteriekultur i forskjellige land gjør oss vel mær sårbare for infeksjonar av ulike slag både ved utreise og hjemreise vil eg tro. Men du kan ikkje slutta å reisa for det, TG, det e for mye å oppleva!!

4:10 PM  
Blogger Wennis said...

Kan bekrefte Broder Øyvinds utsagn om at ulike bakterie kulturer i ulike land gjør oss mer sårbare. Hvert menneske har ulikt immunforsvar, og har vi ikke vært utsatt for lignende bakterier tidligere har kroppen dårligere første linje forsvar til å ta seg av dem... I tillegg så er det air-condition på fly. Ofte vil dette føre til en viss trekk og at man blir litt kald i løpet av flyreisen. Sånn små frysing fører til nedsatt aktivitet på flimmer hårene som sitter i slimhinnene i munnen, halsen og nesa. Disse hårene "feier vekk" bakterier. Nedsatt aktivitet gjør at bakterien lettere får bosatt seg; og man blir forkjølet, får beber etc. Så det er sant som bestemor sier: "jeg blir syk av å sitte i denne trekken=)"
Fler spørsmål kan sendes til "Wennis Anathomy"
mvh dr kristin

5:02 PM  
Blogger tingaling said...

... jeg sier bare ett ord: IMODIUM!

8:06 PM  
Blogger kire snah said...

Ser ut som en konge nevø da! Gøy med nevøer!!! Tror jeg har vært syk to av de samme periodene (vilnius og en av de andre), og det uten å ha reist. Så det kan være tilfeldig....og dersom det er noe som går her hjemme, så jan vel en endring av livsstil for en periode (alle vet jo hvor utagerende Tor Gunnar blir når han forlater Kristiansand) føre til en litt mindre motstandsdyktig kropp. Men håper du er frisk til fotballen i morgen. Ellers har vel jeg bevist at man godt kan spille sin luvs kamp selv om man er syk.

10:49 PM  
Blogger patrick said...

NEI!! jeg tror man ikke blir syk av å reise. derimot det motsatte?? jeg opplever det hvertfall slik...men jeg skal ikke nekte for at dine sluttninger ikke er logiske, for det kunne jo virke sånn...

God bedring hvertfall

11:08 PM  
Blogger Nina said...

Kan hende at Patrick har et poeng - at du rett og slett blir syk av å komme hjem igjen...;) Uansett - god bedring!

12:51 AM  
Blogger Catti said...

trodde d va temperaturforandringene som gjorde det, eg.
Men vet vel en ussel liksom-politiker om sånt..?

11:05 AM  
Blogger Tor Gunnar said...

he he... Mange gode innspill her folkens!

Jeg er for tiden i praksis på en ungdomsskole, så jeg skal innrømme at det er litt slitsomt å løpe til porselenen en gang i timen. Håper jeg slipper å oppleve "må-umiddelbart-på-do-trykket" midt i undervisningssammenheng. Men...kanskje uløkka er ute?

I tillegg til Dr. Kristin, ringte jeg til en allmennlege (Erlend, storebror til Eivind). I likhet med Kristin, har også han peiling på en hel del. Hadde en sterkt behov for å få gode råd og veiledning i en pressende stund (bokstavlig talt). Har skjønt at det dreier seg om en mage/tarm-infeksjon som det kan ta noen dager å bli frisk fra - tar visst for ei uke eller no sånt. Så nå blir det rennebæsj i flere dager - jippi!

4:32 PM  
Blogger kire snah said...

Æsj

10:12 AM  
Blogger Kristin-Bistin-Bo-Bistin said...

har en heller dårlig opplevelse med salmonella fra spania og røykhoste fra thailand. Men man kan jo itj slutt å reis for det om.. ka gjor du i litauen? va dte bra? Æ va i latvia engang i oktober. Kanskje itj min favorittårstid å dra te øst-europa, men du va kanskje heldigar med været?

6:37 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Kristin: Jeg var i Litauen ene og alene for å besøke min søster, svoger og nevø. Veldig koselig å henge med dem igjen!

10:17 AM  

Post a Comment

<< Home