Saturday, November 18, 2006

Ikke-troende


Har du noen gang deltatt i en samtale hvor man har brukt uttrykket "ikke-troende"?
Som kristen, i kristne sammenhenger, har jeg ofte opplevd at vi snakker om de "ikke-troende". For å være enda mer spesifikk - jeg har ofte snakket om de "ikke-troende".

Men hvem er disse ikke-troende menneskene? Eller for å si det på annen måte: finnes det egentlig ikke-troende mennesker?

Ofte har jeg tenkt at ikke-troende mennesker er de menneskene som ikke tror på det samme som meg. Mennesker som ikke kaller seg Kristus-etterfølgere. ....så feil kan man altså å ta!

Ser du hva jeg sikter til?
Mennesker som tror noe annet enn meg, kan umulig være ikke-troende! De er troende - det er bare det at tror på noe annet...de satser livet sitt på noe annet. Så er det kanskje ingen god ide å dele mennesker inn i troende og ikke-troende? Enten vi innrømmer det eller ei, tror vi på noe/noen. Mao - vi er alle troende!

Til slutt handler det vel bare om hva/hvem vi tror på!?

17 Comments:

Blogger Linda Therese S. G. said...

Nemlig. Til og med de som har bestemt seg for ikke å tro på noe som helst - de tror på det å ikke tro. Den ble dyp...
Tror man skal være svært forsiktig med å sette noen som helst i bås, jeg. Vi vet aldri hva som skjuler seg under overflaten/bak fasaden.

11:14 AM  
Blogger tingaling said...

Jeg er så enig! Etter at jeg flyttet hit til Norrbotten,og til stadighet er den eneste kristne i området - har jeg diskutert "ikke-troende" med mange. Og min konklusjon er: det er ikke de som ikke tror på det jeg tror på, det er de som velger å ikke tro på noe som helst. Og det finnes overraskende mange "sånne" her. De som velger å tro at vi er en tilfeldighet og bare ble til av en atombombe.. Yeah right, Sherlock.

5:02 PM  
Blogger Marie Nanette said...

Ikke-kristne er jo en annen slager.

7:02 PM  
Blogger patrick said...

enig!

11:42 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Linda Therese: Skjønner akkurat hva du tenker. ü Her er vi på bølgelengde.

Christina Mathilde: Jeg har inntrykk av at mange TROR at det ikke er av betydning hva man tror på. Derfor ender de fort opp med å tro på humanisme, relativisme o.l. Hva tror du?

Marie: Ikke-kristne er en annen slager ja. Men det er i det minste en betegnelse som blir korrekt dersom det er snakk om mennesker som tror på noe annet en Kristus...ü

Patrick: Hei! ü

9:53 AM  
Blogger Tony said...

Livet ville vært så meningsløst om ikke man trodde på noe.

2:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

kan ver enig i det.

Blir din slutning då at mange ateister og agnostikere, faktisk er ubevisste humanister?

5:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeg er ikke helt enig der. Hvis du kommer gående på gata, og treffer en mann i et kryss. Han spørr deg om hvilken vei er best å ta. Du har aldri vurdert hvilken vei som er best å ta, for din del kan du gå alle veier. Men mannen spørr mer konkret, hvilken vei er best å ta?! og du blir tvunget til å svare en vei, eks høyre. Det betyr ikke at du nødvendigvis har mest tro på høyre, det er bare det at du måtte velge. Hinduer har en del guder, de tilber alle hvis det hjelper de. Ikke troende har ikke tatt et valg, de bryr seg ikke om hvilken vei som er best, høyre, venstre, fram eller tilbake. Ergo de tror ikke på noe. Det motsatte av tro er ikke ikke-troende, men likegyldighet, fordi de bryr seg ikke. (legg hjemmesiden min inn hos deg;)

8:28 AM  
Blogger Tor Gunnar said...

Tony: Slik jeg forstår deg, så er jeg helt enig. Et liv uten kjærlighet, håp, tro, er antakelig et tungt liv.

Catti: Dersom man er ateist eller agnostiker må man nødvendigvis ikke være humanist. Men...i Norge tror jeg svært mange dyrker den humanistiske grunntanke - mennesket i sentrum.

Magnus: Dersom man ikke anser det som relevant å skulle tro noe spesifikt, så er det i seg selv tro på at det ikke er så nøye. De TROR ikke at det har noen hensikt å tro på noe konkret. I eksemplet ditt bruker mannen sin virkelighetsforståelse til å tvinge 'meg' til å velge en vei. Kanskje synes jeg at alle veier er like gode/like dårlige? Kanskje har jeg ikke tro på at det er best å vandre på veien i det hele tatt - snarere bare finne sin egen vei i bushen. Er du med?
Jeg høres kanskje ut som en relativist (hvilket jeg ikke er), men jeg prøver bare å illustrere at jeg tror at alle tror ett eller annet.

9:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

This is so deep man!
Vet hva du mener, men hva skal man si når man tar en vennine til menighet som selv introduserer seg selv som en "ikke kristen"?

Know what I mean?
Cool blogg mate.

3:42 PM  
Blogger Erlend said...

Godt poeng, men ka ord bør en bruke?

4:00 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Katrine: ü Moro at du tar turen innom bloggen! Må vel få slengt opp en link til deg.
For å svare på spørsmålet ditt - kall henne gjerne bare for "ikke-kristen". Det er jo tross alt det hun definerer seg som, ikke kristen altså.

Erlend: Jeg synes det er langt mer presist å bare kalle de som ikke er kristne for "ikke-kristne". Alle som ikke er muslimer er eksempelvis da "ikke-muslimer". Har du andre bedre forslag? ü

9:54 AM  
Blogger Linda Therese S. G. said...

Tor Gunnar... Hva har skjedd med øyet ditt? Hadde tenkt å spør deg i kantina, men så hadde jeg plutselig ikke tid... Men hva i alle dager har skjedd?

9:30 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

LT: he he...en fin blåveis i desember... Jeg stanget, noe ufrivillig må jeg medgi, inn i albuen til Bård (Bård er for øvrig verdens mest samvittighetsfulle mann! ü). Jeg kan mao ikke skryte av å ha vært i et skikkelig basketak.

12:39 PM  
Blogger Linda Therese S. G. said...

Uffameg, håper det går bra! Godt det ikke var så mye mer dramatisk da! Noen jenter i klassen så deg i kantina og påpekte at du måtte ha blitt slått ned, men da er du heldigvis ikke det!

8:05 AM  
Blogger Marie said...

Det er så lett å sette folk i bås. "Kristen", "ikke-troende", "muslim" og så videre. Men alle mennesker er vel veldig mye mer enn det? Alle kristne mennesker er da ikke like? Du har dine tanker, ideer, følelser, verdier og holdninger. Mange av dem grunner kanskje i det du tror på, men det betyr ikke at du er lik alle andre som tror det samme som deg. Det er spesielt lett å sette "de andre" i bås. Hvis du hører på hip hop er du sånn, eller hvis du tror på Allah så er du sånn. Jeg synes det er litt trist med slike stereotypier og fordmommer. Det handler om mye mer enn å tro eller ikke å tro - etthvert menneske er mer komplekst enn det. Og dermed mer interessant.

2:46 PM  
Blogger Marie said...

Og dessuten: Ja, alle tror jo! Det er svært lite i denne verden vi faktisk vet. Vi velger å tro på det vi blir fortalt eller leser. Om det er vitenskap eller religion spiller sånn sett ikke så stor rolle.

2:47 PM  

Post a Comment

<< Home