Wednesday, December 06, 2006

Å bryte lydmuren

Det finnes idag det vi kaller supersoniske fly, altså fly med evnen til å komme opp i hastigheter som overstiger lydens hastighet (lydens hastighet = lydmuren). Dette var neppe ny informasjon for mange av dere. Kanskje er du også en av dem som er klar over at det kommer et sabla smell idet flyet bryter lydmyren. Men....
...vet du hvorfor det smeller så villt idet lydmuren brytes?

Kall meg gjerne litt uortodoks, men akkurat dette har jeg fundert litt på i det siste.... Fant et noe tilfredsstillende svar som jeg tenkte å dele med dere andre.
God fornøyelse!

"Doppler-effekten
Dersom en lydkilde beveger seg mot oss, vil lydkildens egen hastighet komme i tilleg til hastigheten som lyden beveger seg mot oss med. Dermed vil flere bølgetopper enn normalt nå oss pr. sekund, og den høyere frekvensen medfører et tydelig hørbart pitch-skift oppover. Tilsvarende vil vi få et pitch-skift nedover når lydkilden beveger seg fra oss. Dette kalles Doppler-effekten. Frekvensene vil multipliseres med en faktor k som er gitt ved

k = v / v - vs

der v er lydens hastighet (343 m/s) og vs er hastigheten lydkilden beveger seg mot (negativ vs) eller fra (positiv vs) observatøren med. Når vs = 0 blir k=1, og vi får ikke noe pitch-skift.
Bemerk at når lydkilden beveger seg mot observatøren med lydens hastighet ( vs = -v), får vi null i nevner. Dette betyr at frekvensen går mot uendelig; vi har en singularitet som medfører at alle bølgetoppene faller sammen og summeres til et kraftig smell. Det er dette som heter å bryte lydmuren."

Se et fly bryte lydmuren.

11 Comments:

Blogger Tor Gunnar said...

he he... Blir nok nødt til å innrømme at jeg har brukt klipp og lim metoden. Jeg ble selv fasinert av det samme, så derfor måtte jeg jo dele det.
Det blir godt å få deg hjem igjen!

Tufte IL?

5:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

dette gjekk langt øve min forstand

5:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

dette gjekk langt øve min forstand

5:53 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

he he... Jeg klarer dessverre ikke å forklare det på noen god måte.

7:33 PM  
Blogger ~RunE~ said...

This comment has been removed by a blog administrator.

10:40 AM  
Blogger ~RunE~ said...

Du nærmer deg vel raskt grenseverdien mot nerdete, når deltaX går mot null. Ellers takker jeg for særs spennende datalab i går, den teknikken, den teknikken.

11:08 AM  
Blogger Kristin-Bistin-Bo-Bistin said...

apropos smell,når kjæm du te å lægg ut bildet av den berømte blåveisen din som heile Hia snakke om? Eg ventar i andelaus spaning..

11:33 AM  
Blogger Linda Therese S. G. said...

Det der gikk meg LANGT over hodet...

11:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tror jeg snakker på vegna av mange når jeg sier...

HÆ?!?!

2:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hva var det første menneskeskapte objektet som brøt lydmuren ?

2:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lydens hastighet er ikke konstant, så dermed blir det feil å bruke 343m/s, som en gitt standard.

Lydens hastighet varierer med trykk og temperatur.

10:04 PM  

Post a Comment

<< Home