Thursday, December 14, 2006

Agurknytt


Har du noen gang hørt uttrykket agurknytt, og kanskje til og med stusset over navnet? Ikke fortvil! - wikipedia har nemlig svar på det meste. Les bare hva som står skrevet om agurknytt:


"Agurknytt er ei nemning for nyhende som dei fleste ser på uviktige, men som like fullt tar stor plass i media. Dette fenomenet ser ein særleg i sommarmånadene, når Stortinget og andre verksemder har lågare aktivitet eller tek ferie.

Historie
Namnet kjem frå at avisene om sommaren tidlegare stort sett skreiv om prisane i
torgbuene, til dømes prisen på agurk.

I dag
Agurknytt er eit vanleg omgrep i dag. Eit døme på kva som kan kallast agurknytt, er når
tabloidavisene brukar det meste av førstesida si på å fortelje at godvêret er på veg."


4 Comments:

Blogger Eirik Fjeld said...

Hurra, nå fikk jeg til å kommentere :)

Agurknytt er en fin ting Tor Gunnar, det eneste som skuffa meg litt var at jeg ikke fikk lese en agurknytt, bare om agurknytt... Ha en strålende dag!

12:56 AM  
Blogger Stine said...

hehe... dette var interessant faktisk! e må innrømme e bare så vidt kan tenke meg at e har hørt ordet agurknytt. men e liker å få vite hva det er!
herlige saker!

1:03 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Fjeld: Godt å se at kommenteringen fungerte, mens det derimot er trist at jeg ikke klarte å levere varene (les: en agurknyhet).

Stine: Jeg regner vel egentlig med at det er en del som ikke kjenner til begrepet, så du tilhører nok den mer opplyste del av allmuen. ü
Uansett, vi lærer så lenge vi lever!

10:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hei Tor!

En Agurk Nyhet:
Eivind er nå hjemme på Hånes!
Der blir han å finne til omkring
dag nummer to inn i det nye året*.

Og her følger de virkelig
GODE nyhetene:
Dette *nye året er nemlig 2007 år etter verdens frelser ble født.
Han er enkelt å finne i bønn ved navnet over alle navn;
Jesus Kristus.
Godt Nytt År!

1:52 PM  

Post a Comment

<< Home