Monday, October 02, 2006

Ja til videodømming!



Nå må det kanskje være det på tide å gi fotballdommerne et ekstra hjelpemiddel - noe mer enn to flagg, to høstfargede kort og ei fløyte. Som tilskuer til fotballkamp er det nemlig få ting som er så irriterende som en dommer som "driter seg ut".

Så nylig kampen mellom Bolton og Liverpool. I denne kampen var det linjedommeren som 'bæsja på leggen' da han mente at Liverpool-keeperen handset utenfor 16-meteren. TV-bildene viste selvsagt at dommeren dummet seg ut, samtidig som han donerte en gavepakke til Bolton-laget. Pang: 1-0.

En del av dere husker sikkert Fredrikstad-spilleren som styrte ballen i Molde-målet vha hånda. Han skulle selvsagt hatt gult kort, men i og med at dommerne dummet seg ut fikk han heller godkjent målet.

Og så er det dette med at folk prøver å filme seg til straffer..... Det finnes en rekke triste eksempler vi kunne vært foruten om vi hadde takket ja til litt hjelp. Argumentet om at det jevner seg ut over tid tror jeg ikke på lenger. Noen lag blir straffet hardere enn andre. En ting er å tape en ordinær seriekamp, men hva med å tape en finale?

I NFL (amerikanske fotball) bruker man aktivt videodømming. På denne måten blir ikke dommeren det hatsobjekt man opplever innen fotballen.

Dommerne er tross alt bare mennesker de òg. I løpet av 90 minutter kan man forståelig bli temmelig sliten i hodet. Så hvorfor ikke benytte seg av et hjelpemiddel? Det vil jo bare bidra til at rettferdigheten seirer, vil det ikke?

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vi burde kanskje starte en underskriftskampanje! Hvorfor nevnte du ikke at Start trolig ble snytt for seriegull i fjor, NETTOPPPPPPPP pga en
"dommertabbe"?

"bror til din fars sanglærer"

4:37 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

he he...kunne selvsagt nevnt det, men men... kan jo ikke dekke alt. Eller for å si det på en annen måte: - to hoder tenker bedre enn ett!

6:02 PM  
Blogger Linda Therese S. G. said...

Jeg er helt enig. Det hadde blitt så mye bedre stemning over hele linja tror jeg. Ja til videodømming.

11:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hadde blitt utrolig mye stopp og lange pauser i spillet da. man merker ikke det i nfl fordi der er jo halve kampen pauser. men en fotballkamp hadde blitt veldig oppstykka. i så fall måtte man hatt samme opplegg som i nfl, med at dommerne kun bruker videodømming når trenerne "utfordrer" dommeravgjørelsen og at trenerne har begrenset med ganger de har lov til å gjøre dette. da hadde det kanskje funka. men du kan ikke ha videodømming over hele fjøla. hadde jo plutselig fått kamper som hadde vart i 14 timer.

12:45 PM  
Blogger Generalen said...

ENIG ENIG ENIG!!!!!

Og mer dømming i 16 meteren- noe som er min fanesak..
Ting som blir dømt på utenfor blir så godt som aldri dømt straffe for!!!!

6:53 PM  
Blogger Erlend said...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! 5 kampers karantene for å kaste seg i vanlige kamper. 1o kampers karantene for å kaste seg i sluttspill-kamper i turneringer. (Og ja, eg meine det sjøl om det ville betydd at Eboue ikkje hadde fått spille champions leagues denne sesongen; jf: champions league finalen Arsenal vs. Barcelona)

12:49 AM  
Blogger Wennis said...

Seriøst! Hvorfor er alle så positive til dette. Fotball er "bare" en idrett. De som spiller og dommeren er bare mennesker. Ingen er perfekte, men det er det er nettopp det som gør idrett til idrett og sport spennende. Hva er det neste. Roboter til å spille; fordi spillerene i perioder spiller så dårlig?? Hva med å bytte ut alle lærere med perfekte internett overførte læringsprogram? Skjerp dere-vil vi ha en digitalisert og tv styrt verden!?

4:00 PM  
Blogger Eirik Fjeld said...

Nei til videodømming! Det hadde tatt vekk ALL sjarm som fotballen gir... Man kunne ikke snakka om ballen faktisk var inne i 1966, Guds Hånd osv. Dette er kanskje et litt dårlig argument, men det er og blir MASSE sjarm!
En annen ting som også er nevnt her er at spillet hadde blitt så mye oppskakket at det ikke hadde vært gøy. Vi blir jo irriterte på dommeren når han blåser for mye og ikke lar spillet gli. Hvor mye mer irriterans hadde ikke 10 lange pauser i spillet vært, spesielt for de som sitter på tribunen og ikke ser reprisene, og la oss være "fair"; det er tross alt de som betaler lønningene til spillerne og trenerne!

12:53 AM  
Blogger kire snah said...

Ja til datastyrte spillere.

11:39 AM  
Blogger Erlend said...

Det e kjekkast hvis reglene blir brutt uten å alltid bli dømt på? Fins ikkje sjarm i det. Nettopp fordi det bare e mennesker som spille ska en skjerpa dømmingen med alle tilgjengelige hjelpemidler. Mennesker falle de for fristelsen å bryte reglene hvis det ikke blir dømt på. Då må me dømma. Ikkje så farlig? kanskje ikkje for de som utnytte smutthullene maksimalt. Men e det utrolig kjipt for de som spele fair. Holding, skuespill pluss pluss har ingenting med fotball å gjør.

Og Kristin, dommer og spillere e ikkje det samma:) Dømming e kje en idrett i seg sjøl. Og så vidt eg vett høre det kje med te definisjonen av idrett at det ikkje ska vær regler, evt. at disse ikkje ska følges.

(PS: En kan jo vurdere hvorvidt hjelpemidlene ødelegger for idretten ved f.eks. lange pauser, men en kan fint ha videodømming uten at det blir pauser i spillet).

4:01 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Det gleder meg å se denne livlige diskusjonen! ü

Kristin: Jeg er enig i at fotball "bare" er en idrett, men...hvor mye penger er det vel ikke som sirkulerer i fotballen? Fotballen er ikke bare en lek, den har også en side ved seg som er særdeles profesjonell. Dette kan, slik jeg ser det i hvert fall, lokke fotballspillere til å bruke dirty-triks for å skaffe seg fordel, eller at dommer lettere kan falle for fristelsen til å "fikse" kamper (dette har som kjent skjedd i Tyskland bl.a.). Videodømming vil eksempelvis redusere slike innslag i fotballen.

Eirik: Jeg er til en viss grad enig med deg i at det er litt sjarmerende - men bare til en viss grense!!! Filming er et eksempel på noe som er verken sjarmerende eller fair, men direkte råttent!

Jeg tror ikke videodømming ville skapt masse pauser i spillet - litt ekstra ville det riktignok blitt, men det tror jeg det ville være verdt.

3:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vi skulle hatt videodømming i Hellas - Norge-kampen. Da hadde vi fått et fortjent poeng hvertfall! JA TIL VIDEODØMMING TIL EN VISS GRAD!

7:31 PM  
Blogger Wennis said...

Erlend: Når ble dette en diskusjon om definisjonen på idrett...=) Def. på idrett er i følge noen "å kroppslig konkurerre", andre vil ha vekk konkurranse aspektet. Hvis man skal konkurrere krever det selvfølgelig bestemte regler og noen som passer på at de blir fulgt. Jeg etterlyser litt den gode gamle holdningen "dommeren har alltid rett" som vi lære i barne idretten...
Gratulerer med dame forresten!

3:45 PM  
Blogger Erlend said...

Tid det blei en debatt om definisjonen på idrett. Tja, sei det.. det e vel en debatt eg begynte på ut av det blå. Eg tar selvkritikk. Alt det andre eg skreiv holde eg fast på. Dommeren har ikkje alltid rett. Det fant eg ut ca. på likt som eg fant ut at pappa ikkje va verdens sterkeste pappa når alt kom til alt. For øvrig litt upresist å gratulere meg med dame (hvis det var te meg..?), for det har eg kje:)

6:50 PM  
Blogger Wennis said...

Jeg mener heller ikke at dommeren alltid har rett bokstavelig talt, men dommeren dømmer og derfor har han per def alltid rett=)
Gratulasjonen var til deg, Erlend, beklager at jeg gratulerte feil; trekker den herved tilbake. Var bare en krik gutt som forklarte ei jente som "dama til Erlend" (og det var deg Erlend som var den Erlend han sikta til)- så trakk en konklusjon ut fra det..

4:53 PM  

Post a Comment

<< Home