Tuesday, March 20, 2007

Superkarusellen

"Life is a rollercoaster" synger Ronan Keating.
Nu vel, folk har ulike måter å snakke om livet på. Noen mener f.eks. at:
- Livet er smerte.
- Livet er en dans på roser.
- Livet er en lek.
- Livet er et mas.
- Livet er en kamp.
- Livet er en gave.
- Livet er herlig, livet er bra, og jeg har jo grunn til....
- Livet suger.
- Livet er hva du gjør det til.
...osv...


Ok, nok om det. Hvorvidt Keatings påstand om at livet er en berg- og dalbane lar jeg ligge ubesvart. Det jeg derimot kan slå fast er at vi lever våre dagligdagse liv på en heidundrende karusell!

Tenk deg at du en vakker sommerdag ligger i solsteiken på et svaberg. Alt virker så fredelig, så fredelig. Sjøen ligger stille, vinden beveger seg knapt, ja til og med måkene slapper av - da er det rolig da! Det virker som om tilsynelatende alt står helt stille.

Da er det egentlig sabla snodig å tenke på at du i virkeligheten sitter på en diger karusell, og dermed beveger deg med i himla høy fart. Hva mener jeg tenker du kanskje? Jo, nå skal du høre:

Vår kjære moder jord, Tellus, den blå planeten, roterer som kjent rundt og rundt. - Suprise! Omkring ekvator holder denne kjempekarusellen en fart på ufattelige 465,11 m/s. Det skulle bli noe slikt som 1674 km/t!!! Wow!!!

Du kan m.a.o. ligge flad ut og slappe av, fullstendig uvitende om at du faktisk beveger deg i en supersonisk hastighet - knall!


Ps: hastigheten avtar når du nærmer deg polene.

8 Comments:

Blogger Catti said...

Så sprøtt! Det har eg ikkje tenkt øve!

3:57 PM  
Blogger Tony said...

Tenker sjølsagt på det hver dag :D

Jeg likte best "Livet er hva du gjør det til".

Og språklærer som jeg, bet jeg meg merke i at du har skrevet "rollercoaster" slik: rollercoster. "Coster" betyr faktisk noe sånt som en frukthandler, hehe...

7:59 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Catti: Det gleder meg å kunne bringe tankene dine inn på et lite belyst tema!

Lektor Burner: Jeg tar selvkritikk på trykkleifen min. Skal aldri bøffe med en engelsklektor - det har jeg lært. ü Mener jeg nå har rettet opp ordet du påpekte. Ellers må jeg innrømme at jeg ikke er noen kløpper i språk...dooh!

9:19 AM  
Blogger Eirik Fjeld said...

Det er bra å få noen fakta på bordet, og det er ganske så interessant at vi beveger oss så sabla fort... Kan ikke si jeg merker det nei... Men tenk åssen fart man da har om man er i en karusell på ekvator! :)

3:31 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Eirik: Hello englishman! ü
Hva om vi bygde en skikkelig høyt tårn? - da burde jo hastigheten teoretisk vært enda større der (vi vil jo da øke radiusen). Eller så kunne vi bygge en karusell på toppen av kilimanjaro?!?

3:46 PM  
Blogger Sigleiv said...

kan det at nordmenn er litt treige ha noe med at vi er langt fra ekvator, siden det går seinere rundt når man er nær polene.

10:51 PM  
Blogger patrick said...

hærli innlegg...jorden beveger seg, livet går videre alt er i bevegelse, en systematisk orden på en måte. fantastsik.

vi må henge sammen en dag snart!!

1:50 AM  
Blogger Tor Gunnar said...

Sigleiv: Javisst! Det er derfor sørlendinger er så mye raskere i hodet enn folk nord for polarsirk.....eller, forresten....er ikke vi sørlendinger kjent for å være litt slowe? Lurer på om teorien har et svakt punkt her...

Patrick: vi må henge ja!

11:52 AM  

Post a Comment

<< Home