Tuesday, December 13, 2005

Juleferie at last...


Jeg erklærer med dette at jeg atter er tilbake på den sosiale arena. Den eremittiske studietilværelsen er over for denne gang, og jeg kommer ut av hiet mitt. -DEILIG!

Jeg skrev tidligere, da jeg startet eksamenslesningsperioden, at jeg gikk i hi. Vel, jeg har tenkt litt på det med å gå i hi...

Det er jo et sabla snodig fenomen at bjørnen tilbringer en haug av tid i hi. De ligger jo bare der, i månedsvis, og 'sover'. Jeg lurer litt på hvordan de føler seg når de vokner opp. Er det cirka akkurat som om han skulle ha sovet i noen få timer? Hvordan er f.eks. muskulaturen?
Vi vet jo alle at astronauter fort blir litt slappe i musklene pga mangel tyngdekraft...men hva med bjørnene da. Jeg er selvfølgelig klar over at de også i hi må følge de Newtonske lover, men kan det i det hele tatt være særlig sundt å ligge der som en slakt i lang tid? Burde ikke (kanskje den faktisk er det) bjørnekroppen være sabla rusten den første perioden etter at de våkner opp?

Og dersom de da er slappe i musklene etter dvalen...fører ikke det til at man relativt trygt kan vekke opp en bjørn på våren? Ü

4 Comments:

Blogger kire snah said...

Hvis bjornen er saa himla svak etter dvalen, da forsvinner jo hele poenget med leken "Bjornen sover". Man trenger ikke aa traa varlig dersom ikke bjornen er klar for angrep umiddelbart etter aa ha vaaknet opp.
Nei, takke meg til "haien kommer". Haien gaar som kjent ikke i noe hi. Den alltid parat og klar til aa sette tennene i uvitende badgjester paa en hvilken som helst strand i verden. da-da-da-da-da-da-da-da.....

10:54 AM  
Blogger Tor Gunnar said...

Veldig bra Hans!

Du har tydeligvis nådd opplysning på det aktuelle punkt! Hva om vi siden vi var små har blitt innpodet til å tro at bjørnen ikke må vekkes av dvalen fordi den da kan være livsfarlig - når det egentlig bare er noe sprøyt?! Kanskje har det vært en gedigen dekkoperasjon, og at "Bjørnen sover"-leken er et viktig virkemiddel i så henseende?

12:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bjørnen ligger i hi hele vinterhalvåret, fra oktober/november til mars/april/mai. I hiperioden lever de kun av å tære på fettlageret de har spart opp i løpet av sommeren. Bjørnen ligger ikke i dvale; den sover vintersøvn. Kroppstemperaturen og hjerterytmen er bare senket et par hakk under søvnperioden. Hiet består vanligvis av en utgravd maurtue, men en jordhaug, vindfallsrot eller steinblokk kan også gjøre nytten. Noen lager bare en seng av grener og mose og lar seg snø ned (!).. Bjørnen graver vanligvis nytt hi hver høst.

Bjørnen blir ikke noe svakere tror jeg. kanskje den får liggesår... men det finnes vel kremer for en stakkars bjørn.. Men den må ha et kjedelig liv tror jeg. den sover hele vinteren, parer seg i mai/juni og lever resten av året alene hvor de daglige gjøremålene kun er å spise seg fet før neste vinter. også sove igjen.. den går jo glipp av julen til og med.

12:42 PM  
Blogger Øyvind said...

Eg såg et program på National Geographic der noen sko triksa litt med et bjørnehi, og dei va ihvertfall temmeligt redde for å vekka bjørnen. Men kanskje har dei og blitt lurt? Snakke me konspirasjon her?

4:21 PM  

Post a Comment

<< Home