Sunday, May 21, 2006

Da Vinci koden - filmen

Var på kino lørdag kveld kl.22:15, og det er nok i seineste laget for en slik film. Den er ikke dårlig, men den er krever et utholdende og våkent publikum. Det er en sånn bla-bla-bla-bla-bla-bla-film, og virker derfor litt flat. Men det at den er litt flat gjør den ikke kjedelig, det er bare det at man må være ekstra observant og våken (det samme gjelder for øvrig filmer som "Presidenten", "13 dager", "JFK").
Men jeg må ærlig innrømme at filmen har gjort meg langt mer skeptisk til Dan Browns bakenforliggende motiver. Kanskje har han ingen skjulte motiver, men jeg kjenner på en form for forkynnelse gjennom det han skriver som jeg mildt sagt ikke er noe begeistret for.

Ved første øyekast virker det fullstendig uskyldig, ikke noe annet enn et tenkt eventyr. Muligens er det virkelig ikke noe mer enn det, men jeg sitter med den ekle magefølelsen av at filmen forkynner noe langt mer enn bare en hypotese.
Slik jeg oppfatter det undergraves bibelens autoritet , det meste relativiseres (bl.a. det hellige - det guddommelige blir plutselig menneskeliggjort), kirken fremstilles som mer interessert i makt enn sannhet, og en rekke humanistiske verdier forkynnes (enkelte av disse verdiene mener jeg motstrider kristne verdier).
Man velger med andre ord bevisst å tegne et mest mulig negativt bilde av kirken (da spesielt den katolske kirke), og dermed de kristne, Jesus-disiplene. Det er imidlertid ikke dette jeg synes er verst. Da er det verre å se hvordan halvsannheter, blandet med løgn, får bibelen til å virke fullstendig upålitelig.

Kanskje er det kjipeste med filmen at den skaper fordommer mot den kristne tro. Det er trist å se at folk sluker bokens/filmens budskap rått....ja ja...men sånn kan det altså gå!

Hva synes du om boka/filmen?




16 Comments:

Blogger Catti said...

spent på filmen. E litt usikker sånn etisk sett om eg e med på å støtte opp om budskapet med å gå. Har lest boka, å som spenningsroman så var an veldig bra. Eg blåse jo i konspirasjonsteorien, men ser at andre folk ikkje gjør det.
Men d e vel di mindre reflekterte delene av befolkningen som sluke alt rått, utrolig nok. Så eg lure på om det er nødvendigvis så bra å gå på den filmen. Eg vet ikkje faktisk. Råd?

1:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hey Tor

Ya, Divince Code sux. Kick them in the knee.

You, my friend, are also an exceptionally cool guy

Gary

9:38 AM  
Blogger Kristin-Bistin-Bo-Bistin said...

hmm.. det gikk bra med mae..Men det skremme mae korlite ae veit egentlig.. Han faar mae faktisk te aa tvil litt. MOEKKA-mann! Eller ae tvile jo saa klart itj, men ae e litt forvirra om ka som e sant og itj sant.. Ae har jo baerre gaatt musikk paa ansgar. Kan du ha litt undervisning for mae naar ae kjaem heim TG?
Boka i sae sjoel va SPENNANES, filmen sto itj heelt te forventningan. Helt grei liksom..

9:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har ikke lest boka enda, men har lyst til å lese den. men tror det er lurt å være bevisst på at dette er fiksjon, og til og med mye av det Dan Brown påstår er fakta (les faktasida i boka) er bare oppspinn og fri fantasi. Når boka bygger på fakta som er fri fantasi, så sier det seg selv at boka er veldig lite pålitelig. Men skal visst være en veldig spennende bok så skal få lest den i nær fremtid.

12:51 PM  
Blogger patrick said...

jeg kan anbefale davincikoden.info
en informasjonsside om hva som virkelig er fakta og fiksjon i boken. ellers hadde pastor Geir en veldig god tale på søndag på Salem hvor han grundig gikk gjennom noen av de sentrale punktene til brown. lyst på notatene?

12:08 AM  
Blogger Kristin-Bistin-Bo-Bistin said...

jepp!
kan du send daem paa mail?

8:56 AM  
Blogger obs said...

Jeg såg filmen i kveld, og likte den meget godt. Er forsåvidt lei av hvor ihjelsnakket temaet er, spesielt i kristne kretser. For all del, det er bra å vite hvorfor storyen ikke holder mål, men jeg synes den enorme oppmerksomheten den har fått er unødvendig. Filmen var spennende. Ta det for det det er.

1:47 AM  
Blogger Wennis said...

Gleder meg egentlig til å se filmen; mest fordi boka var av typen " greier ikke legge den fra meg". Så blir spennede å se om den lever opp til forventningene (noe den sikkert ikke gjør- filmen er jo somregel dårliger enn boka..) Skal heller hive inn en kommentar om hva jeg tror om baktankene til Brown etter det=)

blogbrisa: er det det samme bilde som er på alle plakatene til Ansgarskolen?

Sees snart Tor Gunnar, er rimelig lei av Bergen, gleder meg til sommer i Kristiansand

10:35 AM  
Blogger Tor Gunnar said...

Endelig tilbake på nett igjen (i dobbel forstand) etter endt eksamen. Ü

Catti: Se filmen hvis du vil og gjør deg opp din egen mening. At man ser en film betyr nødvendigvis ikke at man støtter budskapet i den - ofte vanskelig å vite på forhånd.

Gary: you crazy south-african! Ü Good to see that you're still alive and kicking. What's up in Jerusalem?

Kristin: du fikk visst så bra svar fra Patrick...

Ole: tidligere sambis! Helt enig i det du skriver.

Patrick: takk takk!

Tormod: håper du likte filmen da - at jeg ikke stjal den gode opplevelsen fra deg!

Gunnar: Synes det er naturlig at den blir debattert i nettopp kristne kretser - det er jo våre verdier og fundamenter som blir angrepet! Ellers er jeg enig i at vi ikke skal legge for mye i den...men vi bør heller ikke bli naive og tro at filmens budskap er likegyldig. AVSENDER - BUDSKAP - MOTTAKER Det er ikke alltid at avsender og mottaker har samme oppfattelse av hva som er det reelle budskapet...

Kristin: Så fet å se at you're alive!!! Kan ellers nevne at blogbriså (Tormod - hvis jeg ikke tar feil) er ansgarstudent...så du har nok sett hans fagre andlete før! Ellers....gleder meg til å se deg i sommer!

1:28 PM  
Blogger Linda Therese S. G. said...

Har ikke sett filmen enda, men boka er jo gørrspennende da! Leste den for en god stund siden, men leser den på nytt igjen nå sammen med mannen min, og jeg kjenner at til og med andre gangen jeg leser den er den nesten like spennende. Jeg vet selvsagt hvordan den ender nå, men jeg klarer fremdeles ikke legge den fra meg. Gleder meg til filmen, selv om den har fått dårlige kritikker.

3:11 PM  
Blogger Erlend said...

Gonnar Bjorland, du har rett. Den e ihjelsnakt. Men dæ æ ett problæm! Dår e ei fakta-sida i begynnelsen av bogå, blant ant, som e bare bullshit, som alt ant i bogå, men som folk tror e sann. Og sånn generelt e det kjipt når folk tror denne bogå inneholde et snev av sannhet i sin omtale av bibelen. Det e jo så vidt eg forstår fra reflekterte kilder, at det bare e så vidt bogå inneholde et snev av sannhet whatsoever. Selvfølgelig e jo bogå en spenningsbog, og an bør kunne leses som det. Men det må vær lov å understreka det saklige siden av saken, når Brown først har fyrt opp en faktaside full av bullshit.

4:20 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Linda Therese: kos deg med boka!

Fixyou: Well spoken!

8:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hvis man velger å ta en bok som er mer enn 2000 år gammel for god fisk, bør man vel akseptere at andre velger seg andre bøker når de skal finne ut hva som er sant og hva som ikke er det. Sier ikke at Da Vinci-koden (skrivefeil i film-tittelen forresten) er det beste valget, bare at det er vel så bra som andre eventyr.

4:55 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Realisten: Jeg er enig med deg i at det ikke foreligger 'gode nok' beviser for at Bibelen faktisk er sann (Guds ord) - her handler det selvsagt om å tro at den har den autoritet den selv hevder at den har. Kanskje tar jeg feil, og det viser seg at Bibelen ikke var noe annet enn andre bøker...Da har jeg simpelthen satser livet på feil bok. Da har store deler av livet vært litt bortkastet. Men hva hvis Bibelen faktisk er det den sier at den er, Guds ord? At den faktisk inneholder oppskiften på et meningsfylt liv?!

Selvsagt må folk selv velge hvilke bøker de ønsker å feste tillit til, men det er da ikke slik at alle bøker er like troverdige (her kan man selvsagt påstå at bibelen ikke virker særlig troverdig) er de vel?

Ellers vil jeg bare påpeke at også jeg anser meg selv for å være en realist, uten at det utelukker en gudstro.

1:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeg har irritert meg veldig over alt oppstyret rundt Da Vinci-koden. Har nesten syns det har vært pinlig med foldere og aviser i postkassa og oppslag om foredrag om temaet. Kan hende dette har vært bra for de mange (?) som ikke har fått med seg at dette er en fiktiv roman, men det er vel enda flere som ler litt av "de kristne".. Og jeg har ikke skjønt problemet. Hvis jeg leser ei bok om vampyrer så tror jeg ikke dermed automatisk på at vampyrer er en realitet..
MEN så etter å ha sett filmen så skjønte jeg kanskje noe alikevel..?Dersom jeg hadde hatt en veldig berømt far og det kom ut en bok og en film som var full av løgner om ham, så hadde jeg nok tatt det personlig selv om det var tydelig at historien var oppdiktet.. Er jeg inne på noe her?

7:55 PM  
Blogger Tor Gunnar said...

Ellen: Ja, jeg synes du er inne på noe der - absolutt! ...og jeg forstår irritasjonen - det har blitt litt vel mye blest om boka/filmen.

Selvfølgelig tror jeg mange kristne, meg selv inkludert, av og til reagerer for kraftig. Kanskje har vi gjort det i denne sammenhengen?

Jeg tror årsakene til at mange kristne reagere er både mange og ulike:
- spesielt den katolske kirke får en relativt ufin behandling i boka/filmen (dette er for øvrig ikke noe nytt), og bidrar dermed til at kristne katolikker får 'piggene ut'.

- Mr. Brown hevder tidlig i boka at den er bygd på diverse fakta (som derimot viser seg å være rent oppspinn). Dette gir seg uheldige utslag i at boka etter eget vitnesbyrd virker logisk, og at det dermed er en rekke folk som sluker fiksjon som fakta. Derfor har nok mange kristne sett seg nødt til å måtte drive en slags 'opplysningskampanje' både blant kristne og ikke-kristne lesere. Man kan vel ikke stille seg likegyldig til en bok som i stor grad påvirker folks trosliv?

- Jeg tror mange kristne har hatt problemer med å skulle motbevise argumentene som fremmes i boka. Eks. bibelens tilblivelsesprosess, såkalte gnostiske skrifter og apokryfe evangelier, osv... Derfor har de ønsket en form for info om hva som egentlig er tilfelle. 'Er den kristne tro virkelig så tilfeldig som man får inntrykk av i boka?'

- noen liker simpelthen ikke at den kristne tro settes i et dårlig lys, og reagerer uforbeholdent. (her er jeg imidlertid sterkt uenig - vi må tåle kritikk, så lenge den ikke består av oppspinn og vas!)

Finnes mulignes flere årsaker, men jeg kommer ikke på dem i farten.

10:03 AM  

Post a Comment

<< Home